Sponsorin mainos

Isojärven kansallispuisto, Vahterjärvi

Please Kirjaudu sisään tai Rekisteröidypitääksesi viestistä.
Tarina

Lähdimme Artun ja hänen koiransa Mörön kanssa seikkailemaan jälleen Isojärven kansallispuistoon jossa jo pari kertaa olen käynytkin, mutta paikka kiehtoo sen verran että halusin tutkia sitä lisää. Tällä kertaa reissu ei mennyt ihan putkeen, mutta pienistä kanssakäymisistä voittoon silti! 🙂

Hiekkatietä rajalta Lortikkaan

Näimme autotieltä kyltin Lortikkaan ja käännyimme sinne tutkimaan meille tuntematonta paikkaa. Maastokartan mukaan Lortikkaan olisi matkaa rontti parikilsaa ja tuo hiekkatie alkoi pikkuhiljaa kyllästyttämään, koska matkalla ei ollut käytännössä mitään nähtävää...

Lortikan nuotiopaikka

Paikanpäälle kun päästiin niin edessä häämötti infopiste sekä parkkipaikka ja todella vanhat huussit metsänsiimeksessä, todettiin aluekarttaa tutkiessamme että alueella oli kyllä hienot puitteet mutta sitä aluetta sai käyttöönsä vain vuokraamalla ja ilmaiseksi käyttöön sai suhteellisen jämäsen nuotiopaikan ja puuliiterin jossa puita ei ollut ihan hirveästi.

Matka jatkuu...

Lortikassa päätimme jatkaa matkaa Vahterjärvelle katsomaan että josko siellä olisi jotakin järkevempää nähtävää, kun siitä hiekkatiestä jäi kirjaimellisesti hiekkaa nivusiin ja kylttien mukaan kun yritimme samoilla se tuntui olevan osittain mahdotonta.

Vanhat polut vedenpeitossa

Merkittyjä polkuja ei voinut kulkea ja asiasta oli myös lappusia alueella, että majavat olivat nostaneet vedenpinnan niin korkeaksi, että polkuja ei päässyt kulkemaan. Toki tarjolla oli kiertopolkuja mutta niiden merkinnät olikin jo miltein mahdottomia tulkita, mutta gps:ällä löysimme oikeat reitit ja pääsimme lopunviimein oikeaan paikkaan.

Nousuja sekä laskuja paljon

Isojärvellä on jännää maastoa, nimittäin nousuja sekä laskuja on hyvinkin paljon, että hyvää reeniä oli koirille kuin meille ihmisillekkin. Myös kun alue on hiukan synkkää mutta silti hyvin kaunista, niin suosittelen tähyilemään kuusikon läpi ympärilleen, nimittäin huomasimme kävellessämme, että kävelemme kahden hyvin korkean kalliorykelmän keskellä kuin olisimme jossakin solassa ja tuli aikas maagisen pieni olo :D

Yhtäkkiä maasto muuttui

Olimme saavuttamassa tavoitettamme ja maasto muuttui yhtäkkiä vihreämmäksi ja jännityksellä kävelimme tutkien itsellemme tuntematonta aluetta.

Vahterjärven nuotiopaikka

Vahterjärvelle kun saavuimme löysimme ensimäisenä nuotiopaikan ja hyvät opasteet, sekä kartan. Näkymät olivat myös hienot ja tuosta nuotiopaikalta näkyi myös järvellä oleva laavukin johonka päätimme lähteä.

Laavu oli oikein upealla paikalla

Tuo alue oli oikein hieno ja tykkäsimme kovasti. Siellä oli myös paljon ihmisiä ihan päiväretkellä ja muutamia rinkkailijoitakin näytti olevan telttoineen, myös reilusti koirien kanssa lenkkeilijöitä näkyi useita.

Mahdollisia miinuksia

Mahdollisia miinuksia oli alueella huussien puuttuminen, nimittäin lähistöllä ei sellaisia näkynyt ja mahdollisuuksia olisi että huussi löytyy kuitenkin jostakin suunnasta, mutta ei lähistöltä kuitenkaan. Telttoja oli syrjemmässä ja en tohtinut sinne mennä nuuskimaan ja voisin olettaa että telttojen takana huussit sitten olisi, jos olisi lainkaan, viisaammat kertokoon?!

Dronella ilmoihin

Drone oli tällä kertaa mukana matkassa ja oli hankalaa pitää se ilmassa, nimittäin alkoi tulemaan pikkuhiljaa pieni myrsky ja pikkulennokkini alkoikin hälyttämään kovasta tuulesta ja halusi palata takaisin maankamaralle, mutta minä halusin ottaa muutamia kuvia ennen sitä ja käskytin vain ylemmäs pilviin :D

Vahterjärvi on suhteellisen mutkikas

Vahterjärvi on suhteellisen mutkikas ja sokkeloinen, sitä luuli laavulla istuessa että tuo järvi onkin vain lampi, mutta kun lähdimme eri reittiä takaisin päin Lortikkaan ja sieltä edelleen autolle niin huomasimme että tuo järvi on itse asiassa paljon isompi kuin mitä laavulta pystyy näkemään.

Parempi reitti

Lähdimme tosiaan eri reittiä takaisin päin ja tämä reitti tuntui huomattavasti paremmalta kuin edellinen, nimittäin kävelimme tällä reissulla juurikin niiden kallioiden päällä joidenka välissä kävelimme menomatkalla. Maisemat olivat huikeat ja pudotukset suuria.

Puut valorajalla

Luontoa en ole koskaan tutkinut sen syvemmin kuin mitä silmin näkee, niin täällä huomasin että puut ovat kasvaneet samalle korkeudelle, siis tarkoittaen että kallion päällä on lyhyitä puita ja tuolla alempana rinteessä on korkeampia puita jotka tulivat päällä olevien puiden tasolle, eli jonkinlainen valoraja selkeästi jolloinka kasvu loppuu...

Reissun loppu

Ikävin osuus reissulla oli sitten kuitenkin se lähteminen. Nimittäin loppumatkan kävelimmekin pienessä myrskyssä sateen saattelemana autolle, mutta silti kokemus oli mainio ja koirat nauttivat niin kovasti, että nukkuivat kunnon yöunet. Suosittelen kyllä ehdottomasti tuolla käymistä ihan jopa rinkan ja teltakin kera siinä missä ihan päiväretkelläkin. Koirat mukaan ja matkaan! :)

3 kommenttia "Isojärven kansallispuisto, Vahterjärvi"