Kalareissu Inariin ja Hossaan 10.6-17.6.2018 (osa 1)

Ole hyväkirjaudu sisään tai rekisteröidypitääksesi viestistä.
Tarinat

Lähdimme kalareissuun Tampereelta Inariin ja matkalla ehkä ohkasesti alkoi jo väsyttämään, tuollainen rontti 14h reissu taukoineen on suhteellisen raskas, vaikka kuskeina toimimmekin jokainen vuoronperään. Yövyimme jänkhällä Inarissa osan viikosta ja Hossassa leiripaikalla loput ajasta.

Mukavakulkuinen metsäkonetie

Matka lähti pieneltä sivutieltä jossa syvennys autoa varten ja siitä lähdimme koettelemaan rinkkojen kera matkaa. Alkutaival tuntuikin suhteellisen helpolta mennessä koska vasta tullessa huomasimme tämän metsätien olevan nimenomaan alamäkeä.

Inarissa Kaamasjoki

Kaamasjoelle päästyämme jätimme rinkat tulevalle leiripaikalle ja lähdimme katselemaan vieressä kouhuvaa koskea. Kosken ääni kuului jo kauemmas ja uupuneena tuo ääni toi hieman lisävirtaa kun tiesi, että enään ei matkaa ole paljoa kun äänikin jo kuuluu, mutta hitto olihan sitä vielä vaikka ja kuinka...

Leiri valmiiksi ja ruokaa tekemään!

Tuon autoreissun yhteydessä toki kävimme syömässä matkan loppupuolella ja verryyttelemässä, mutta noin 6km rinkkataipaleen ja suon ylityksen jälkeen alkoi olemaan jo aikas nälkä, varsinkin kun saavuimme paikalle keskiyöllä ja sitä ei kyllä tästäkään kuvasta huomaa kovinkaan hyvin. Käytännössä samanverran valoa oli kokoajan, vain kello ja auringon sijainti kertoi paljonko kello on, mutta varsinaista yötä ei ollut lainkaan.

Suota ympärillä

Inarissa satoi vähänväliä ja oli kosteaa sekä tuulista, täten itikoitakaan ei juurikaan ollut. Mutta pienistäkin auringon pilkahduksista kyllä oppi iloitsemaan, tuntui niin hyvältä kun edes minuutin taivas muuttui puolipilviseksi ja sai hiekan lämmiteltyä, koska nuotiota oli vaikea sytyttää märkien puiden vuoksi.

Onni jo hiukan odottaa ohjeita

Ohjeistin Onnia olemaan koira ja sen se osasikin hyvin! Koiralle on hyvin ominaista olla koirana koiranpaikalla...

Ensimäinen kalapäivä

Lähdettiin käytännössä leiriytymisen jälkeen suht nopeasti pienien päikkäreiden jälkeen kalastelemaan. Tämä eka päivä ei niinkään tuottanut erityisemmin tulosta, mutta pikkutaimenia taisi tulla...

Kuten sanottua, kyllä se aurinkokin näkyi melkein

Kyllähän sitä aurinkoakin välillä melkein näki, kamera vaan tuo ''valottuneena'' muun ympäröivän alueen tummana, mutta todellisuudessa taivas oli hyvinkin kirkkaana ja alue oli hyvin valaistu. Tämän kuvan perusteella valotuksineen olisi mukamas jo ilta, vaikka todellisuudessa on keskipäivä :D

Äijät aamupalalla

Äijät tykkäsivät syödä ulkosalla, itse neiteilin ja lämmittelin kaasun kanssa teltassa aamupalani, koska ulkona sai olla riittävästi + halusin saada pennun turkin kuivaksi, nimittäin 1-6 astetta ja kolea tuuli sekä vesisade ei ihan hirveästi pennun turkille antanut armoa, eikä se jaksanut kokoaikaa juostakkaan ja täten koirallisena vastuuni oli tehdä koiran olo mahdollisia apuvälineitä käyttäen mukavemmaksi.

Itse söin puuroa ja juuresnäkkäriä

Jahas, reissulla taisi olla komeita uroksiakin!

No minähän se vaan olen. Pitihän sitä selfiekin ottaa :D

Näkymää teltasta

Pieni kurkistus teltasta, että tohtiiko sitä jo ulostautua teltasta ja lähteä jalottelemaan...

Fiksua vaatteiden kuivattamista

Vaatteita oli nerokasta kuivattaa kun toisinaan satoi ja toisinaan ei, niinpä laitoin sadetakkini teltan päälle jos se auttais noiden narulla olevien vaatteiden kuivumista. Vaan eipä auttanut?!

Haukea enemmän kuin tarvitsi

Haukea täältä löytyi enemmän kuin olisi edes haluttu tai ylipäätään haukea ei alunperinkään haluttu yhtään. Yksi meistä sai yli 6 kilosen hauen, itse vetelin näitä pienempiä muutamia kappaleita...

Saatiin me sitä tultakin!

Jäbät kävivät vielä kalastelemassa ja itse kävin etsimässä polttopuuta, kovin kuivaa en löytänyt ja eipä tuossa suurempaa roihua edes ollut, mutta olipahan jotakin! Tämä taisi olla reissun viimeinen päivä Inarissa ja seuraavana aamuna koittikin lähtö autolle. Olin niin hemmetin väsynyt, etten kuvia jaksanut napsia, mutta alueella oli upeita lampia upeine maisemineen, harmittaa jälkikäteen, mutta kun muistelen väsyneenä rinkankantoa ja jalkapaskana sekä olkapää viturallaan niin särkypillereiden voimittamana ei hirveästi halunnut jäädä ikuistamaan :/ Hossasta sitten seuraavassa tarinassa :)

Reactions

Olet jo reagoinut tähän viestiin.